månadsarkiv: mars 2013

Mobiltest

Har nu gjort några tester gällande iphone4.

För det första så ska man inte ha Vsync igång har vi märkt i Unity. Det tar för mycket prestanda. Tar man bort det så kommer man in så att man kan ha mellan 200-250st rörliga kuber på mobilen.

Sen för att testa lite mer så körde jag med en karaktär som har 102 verts. Jag kunde ha 200st rörliga gubbar.

Efter det så kollade jag med en till gubbe men denna hade 11956 verts. Här hade vi egentligen inga stora förväntningar men den klarade av 20st innan telefonen började lagga väldigt mycket.

Till sist gjorde vi ett till test men en gubbe som rör sig med 101716 verts. Telefonen klarade av 2st innan den började lagga.

Vi gjorde sedan även ett test med hur många kuber som en samsung galaxy s3 klarar av innan den börjar att lagga bara för att se hur dagens moderna mobiler klarade sig. Den klarade 600st kuber innan den började lagga lite grann.

Mobil spel problem

Vi fick idag ett av våra problem fixade. Med hjälp av programmeraren Hampus kunde vi få ihop ett nytt sätt att få vårt mobila spel att fungera utan att det laggade sönder. Så nu blir det att försöka utöka principen för att på det sättet se om vi kan använda oss av mekaniken. Skulle det vissa sig att detta inte heller skulle fungerar så måste vi överväga att byta spel. Något som är i det senaste laget.

Mobil begränsningar

Testade en Iphone 4 för att se hur mycket den klarade av. Resultatet var inte precis det vi hade hoppas på. Vi visste att mobiler var dåliga men resultatet var skrämmande. Vi satte ut en figur på 102 tris som fick en fysik så att den kan studsa på marken. Sen testade vi med att göra likadant upp till 30 objekt. Där tog det stop för redan vid 30 objekt så laggade det lite vid slutet.

Vi sökte på problemet och det visade sig mobilen kan klarar mer än 3000 tris. Men då får de inte vara statiska/rörliga objekt. Samt att om man lägga samman flera inte rörliga objekt till ett stort objekt så är det lättare för mobilen att rendera spelet. Detta har med att mobilen bara klarar av runt 100 draw calls. Om det är 100 små objekt så klarar mobilen knappt av att rendera dem, men om du däremot har lagt samman de 100 objekten till ett stort objekt så blir det bara ett draw call för de 100 objekten och det klarar mobilen bättre än att ha 100 små objekt.

När det gäller textureringen av sina objekt, så ska man helst inte ha mer än en eller två texturer om det inte är något jättestort eller jätteviktigt på sitt spel.

Storleken bör inte överstiga 1024 pixlar på sin textur, och är det ingen superviktigt objekt så kan man köra texturerna på 256pixlar. Annars så kan man klarar sig på många ställen med 512 pixlar på sina texturer.

Något annat man måste tänka på är GUI i sitt spel. Knappsymbolerna som man har till mobilen tar mycket prestanda.

http://eat3d.com/udk_mobile

http://answers.unity3d.com/questions/339970/mobile-gui-functionality-performance-questions.html

Om draw calls:

http://forum.unity3d.com/threads/27416-What-are-Draw-calls

För att se hur många Draw calls du har i Unity så kan du kolla på bilden här:

http://imageshack.us/photo/my-images/11/screencapture18.jpg/

Optimering av draw calls:

http://answers.unity3d.com/questions/14578/whats-the-best-way-to-reduce-draw-calls.html

http://docs.unity3d.com/Documentation/Manual/DrawCallBatching.html

http://u3d.as/content/purdyjo/draw-call-minimizer/2FW

http://www.youtube.com/watch?v=3zpnqEXAR94

Kontroller

Lite olika script för tuch

Kod med mus och samma kod med iphone

http://block4.beaversoft.se/?p=207#respond

Joystick

http://wiki.unity3d.com/index.php?title=Joystick

Unity Manual

http://docs.unity3d.com/Documentation/Manual/index.html

Course Technology iPhone 3D Game Programming All in One

http://block4.beaversoft.se/?p=222#respond

iOS vs Android

http://block4.beaversoft.se/?p=210#respond

Input.GetTouch

http://docs.unity3d.com/Documentation/ScriptReference/Input.GetTouch.html

Förmodligen en av de bättre scripten:

Unity3D Joystick Script

http://www.chrisdanielson.com/2011/05/17/unity3d-joystick-script/

touch kontroller

Sökt fakta på hur man ska programmera kontrollerna till sin mobil.

 

A Guide To iOS Twin Stick Shooter Usability

http://www.gamasutra.com/view/feature/6323/a_guide_to_ios_twin_stick_shooter_.php?print=1

Unity Asset “Third Person Controller For Mobile”

http://www.gripati.com/third-person-controller-for-mobile-unity-asset-store/

Projekt filerna för Unity Asset “Third Person Controller For Mobile”

https://www.assetstore.unity3d.com/#/content/3368

Easy Touch

https://www.youtube.com/watch?v=d0lt9kR9Qjc

Easy Touch

http://forum.unity3d.com/threads/135192-RELEASED-Easy-Touch/page4

köpa Easy Touch

https://www.assetstore.unity3d.com/#/content/3322

TouchScript

https://www.assetstore.unity3d.com/

Virtual Controls Suite

https://www.assetstore.unity3d.com/#/content/3636

Accelerometer Based Control

https://www.assetstore.unity3d.com/#/content/2577

Dagens arbete

gubbe2

Började dagen med att hitta referenser till karaktärer. Efter att jag hade hittat lite referenser så gjorde jag några olika prototyper. Den karaktären som jag tyckte blev bäst var den ovan. Den har väldigt lite Tris. Så med andra ord kan man ha många gubbar i spelet utan att mobilen dör. JAg tyckte även formerna blev väldigt lätta att känna igen. Jag gjorde ett stort huvud med bara för att de som spelar ska tycka att karaktärerna ska se mer gulliga ut.

BronzeMedal

 

 

 

GoldMedal

 

 

SilverMedal

Bilderna ovan är medaljer som vi tänkte man ska få när man har klarat banan. Handen

gjorde jag genom att jag fotograferade min hand som du kan se på bilden under.

hand

BronzeStar

Sen gjorde jag en stjärna som man kan ha till poängmätaren.

 

3D modeller

sattelit

 

Bilden ovan har jag byggt en parabol.

 

kran1

bilden ovan ska föreställa en rivningsmaskin

glassbil

Bilden ovan ska föreställa en glassbil.

Dessa 3D modellerna har bland annats skapats denna veckan.

Den svåraste att komma på ett bra sätt att få ner antal polygoner vad rivningsmaskinen. Innan man kom in i att tänka lågt antal polygoner när man ska skapa 3D modeller. Efter att man hade skapat den så kom man snabbare in i tänkandet å det gick rätt fort för att skapa modeller efter det.

Dock så har vi inte hunnit göra några speciella texturer till våra modeller ännu.

Karaktärsdesign till mobilen

En sak som gör karaktärsdesign betydligt svårare på mobil är hur få polygoner man kan använda sig av. I och med att man har en begränsning på hur mycket mobilen klarar av så måste man tänka väldigt noga hur man ska modellerar karaktärerna. Just nu sikar jag på att använda som man 260 polygoner. Det är väldigt lite om man jämför med dagen spel till datorn som kan ligga över 30.000 polygoner.

Detta gör att det är väldigt viktigt med lättigenkännbara former. Även om det inte ser runt ut så ska ändå förstå att det ska vara runt. Likaså med alla andra former.

kyckling

 

Bilden ovan så använder jag bara jag bara 102 trianglar för att skapa en kyckling. I och med att jag har former som man kan förknippa med en kyckling så ser man att det kan vara det eller en annan fågel fast att den inte är texturera ännu.

spaceship lvl1 och lvl2

 

Bilden ovan så har jag skapat två stycken rymdskepp. De använder sig av samma saker för att på så sätt visa att de hör till samma ”planet”. Den till höger är den första modellen. Den till vänster jag jag kopierat ringen från förra tre gånger och satt ihop det till ett nytt.