Bokmal

Jag har under tisdagen och onsdagen mest suttit och läst igenom en rad ”böcker” och magasin kring ”hows and whys” när det gäller design av levels och layouter.

Började med att mala igenom den PDF jag nämnde tidigare som faktiskt var mer intressant än jag trodde. Den handlade mest om områden att tänka på när man designar en spelvärld, både ur design- och grafik-perspektiv (hela 55 olika punkter, med säkert ännu fler som inte stod med). Den var formulerad på ett sånt vis att den beskrev aspekten och sedan förklarade med bilder hur det användes i spel. Det blev ganska mycket av en AHA!-upplevelse för mig, för jag har spelat många av spelen som bilderna kom ifrån, men jag hade i ytterst få fall tänkt på just den biten. Jag menar, vem tänker på att en kraschad bil med fortfarande fungerande framlysen är placerad där för att ”leda” spelaren åt rätt håll? Inte jag i alla fall, inte när en zombiehord försöker slita huvudet av en samtidigt. Som sagt, jag fann den mycket inspirerande och det är definitivt något man har nyttan av i framtiden.

Fick även tips om en annan källa från en klasskamrat som sysslat med lite leveldesign under Tematiskan, så den var näst upp att läsas igenom.

- The Hows and Whys of Level Design (de Jong, 2008)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>