Färgteori

En viktig sak att förstå när det gäller level- och karaktärsdesign är färgteori(Color Theory).Med hjälp av färgläran så kan man förstå vilka färger man ska använda på just de sakerna. Om man inte lär sig detta så kommer intrycket av level och karaktärer se helt fel ut.

Jag kollade in en tutorials från The Gnomon Workshop: Color theory: The Mechanics of Color

Jag hittade även en annan sida som också hade om färg teori.

adaptive color wheel: När man lägger ihop färger i en adaptiv färghjul så får man fram vitt i mitten och svart längst ut på kanterna. Huvudfärger: Röd, grön & blå. Blandningen innanför färghjulet är magenta, gul & cyan.

adaptive color wheel

subtractive color wheel: När man lägger ihop färger i en subtraktiv färghjul så får man fram svart i mitten och vitt längst ut i kanterna. Huvudfärger: Magenta, gul & cyan. Blandningen innanför färghjulet är röd, grön & blå.

subtractive color wheel

 

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>